MARKNADSCHEFERNA är Sveriges största nätverk för marknads- och försäljningsansvariga – idag med över 4.500 medlemmar i de tre storstadsregionerna. 

Det är ett nätverk där marknads- och försäljningschefen kan utvecklas i sin yrkesroll genom att träffa likasinnade för att byta erfarenheter och lära sig nya saker.

 

– ”Det är äkta nätverkande – där man ger hellre än man tar och missionen är att hjälpa medlemmarna att bli bättre på sitt jobb och därigenom skapa förutsättningar för tillväxt i våra företag”, berättar PeO. Vi sitter i co-working-loungen på United Spaces i Göteborg. –”Jag är bara här ett par gånger i veckan, så det är en perfekt bas för Marknadscheferna. Det är en nätverkande miljö, vi håller på med nätverk och mycket tid läggs ute hos kunder och partners”, fortsätter PeO. ”Jag behöver trivsamma och enkla lösningar på alla möten, helt enkelt.”

 

2009 september

Vi skruvar tiden 10 år bakåt. PeO arbetade som marknadschef på Stena Line upplevde rollen som lite ensam. Inte så att det inte fanns arbetskamrater eller social gemenskap – utan mer att det inte fanns någon i samma roll på företaget. Den rollen fanns på andra företag men det kontaktnätet fanns inte. PeO såg ett tydligt behov av att marknadschefer behövde träffas och utbyta erfarenheter för att utvecklas. I samma tid hade Facebook som fenomen fått fäste och det fanns en funktion som kom till användning – stängd Facebookgrupp. –”Det gjorde att vi kunde skapa grunden med små medel”, minns PeO.

 

Växte lavinartat

Grundtanken var att ses hemma hos varandra men gruppen blev omedelbart så stor att det upplägget inte skulle fungerat. Det fanns inte heller någon ekonomi för att hyra lokaler. Allt växte helt enkelt oss över huvudet – omgående. PeO fortsätter: ”Första tanken som slår en i detta läget är ju den konventionella – att lägga en budget och ta ut medlemsavgifter för att skapa möjlighet till verksamhet. Vad vi då kom fram till kan vi kalla en omvänd affärsmodell. Vi konstaterade helt sonika att den här grupperingen av människor är väldigt attraktiv att nå. Sveriges Marknadschefer förfogar över en samlad budget om ca 70 miljarder. Är det intressant, eller är det intressant? Så vi började med att knyta tio partners till gruppen som fick fri kommunikationslejd in i en väldigt attraktiv grupp av människor. Våra partners fick skapa budget.

 

Brett anslag

Med den här modellen har vi arbetat sedan dess. Det är själva nätverket som är värdet för alla inblandade. För de nätverkande och för partners. Alltså kostar det inte en förmögenhet att vara medlem i Marknadscheferna. PeO berättar att Stena Line var fantastiska som såg värdet av det lilla sidoprojektet – men efter två år så var sidoprojektet så stort att det krävdes fullt fokus. Resten är historia.

Marknadscheferna 2019

”Marknadscheferna är en liten och lättmanövrerad organisation. Overheadkostnaderna är minimala och allt bygger på projekttänk med partners som ser och erbjuder mervärde”. PeO tror att en tydlig framgångsfaktor är att alla kanaler finns med. Fysiska möten, Sociala Medier, Print (Tidning) och e-brev. Sedan måste vi överraska.

Plötsligt har vi en partner som vill visa sin SPA-anläggning för en grupp om 20 och söker upp dem via Marknadscheferna. De 20 snabbaste fick 75% i rabatt på en SPA-helg för att ingå i den gruppen. Nästa mail som kommer från oss kommer att öppnas, skrattar PeO.

Vi måste vara relevanta med olika events som ger medlemmarna ett värde så att vi kan ses fysiskt – det ger också tillåtelsen för den andra kommunikationen som knyter samman gruppen. Vi har 4.500

 

 

 

 

medlemmar i Stockholm, Göteborg och Malmö som har gjort ett aktivt val. Dessutom når vi alla 15.000 marknadschefer i landet. Det är en aldrig sinande ström av content som finns bland alla dessa människor. Någon skriver en bok som blir artikel och lanseringsevent. Jag måste avsluta med att fråga PeO den självklara frågan: -Varför sitter du här och berättar allt detta? Svaret är vid närmare eftertanke ganska logisk. –”Det här är ingen NASA-teknologi. Vem som helst kommer fram till det här med lite funderande. Men att göra det – det är det jobbiga. Man måste brinna för det – och det har jag gjort från dag 1, avslutar PeO.

Inom Marknadscheferna finns en del olika underverksamheter som på olika sätt fungerar som mervärden för medlemmar. Det är tjänster som ligger i linje med ursprungsbehoven för en marknadschef.

  • se: Redaktionell sajt med artiklar, filmer och poddar
  • MCPLAY – film- och kunskapskanal för ledare och chefer: Unikt producerade filmade föredrag på 9 minuter inom ledarskap, marknadsföring och försäljning. Det finns i nuläget över 120 avsnitt att tillgå, och nya produceras varannan vecka. Detta är en abonnemangstjänst för endast 1.495 kr + moms för ett helt år. Medlemmar i MC har tillgång till 10 valfria föredrag per år.
  • Marknadschefskongressen – Marknadscheferna: Live: Events i större format.
  • MarketMatch: Uthyrning av marknadschefer och specialister på deltidsbemanning
  • Byråvalshjälpen: I samarbete med Bonzai hjälper vi företag att välja rätt byrå.
  • NYTT i höst blir ett 1-årigt ledarskapsprogram. Personligt program med egen coach där man tillsammans tar fram handlingsplan som ledare.

 

Text: Måns Löfgren

 

Faktaruta:

Årsavgiften för medlemskap i MARKNADSCHEFERNA är endast 399 kr/år (plus moms). Första tiden är dessutom kostnadsfri. Det innebär att din första faktura kommer i början av januari, året efter att du blivit medlem.

I medlemsavgiften ingår en mängd förmåner:

  • 10-20 kostnadsfria kunskapsevents per år
  • Prenumeration på vårt tryckta magasin (2 nr/år)
  • Prenumeration på vårt digitala magasin (10 nr/år)
  • NYHET: MCPLAY-light, utvalda filmade kortföredrag (10 gånger/år)
  • Rabatter och erbjudanden