En fördubblad turism till 2030, det är målbilden som Göteborg & Co arbetar mot. Den vanliga turismen står för en del, men minst lika viktiga är de besökare som kommer för möten och evenemang. 

– Vi vill att Göteborg ska vara attraktivt både att besöka, bo och arbeta i, säger Camilla Nyman, VD för Göteborg & Co. Bolaget som har i uppgift att utveckla Göteborg till en attraktiv stad ur alla dessa perspektiv. Högsbo-SisjöNytt har i en artikelserie spanat in destinationens Göteborgs olika stödfunktioner. Tidigare har vi skrivit om Handelskammaren och Business Region Göteborg. Nu har vi kommit fram till Göteborg & Co. Vad gör de för staden och näringslivet? Vad innebär det för företagarna i Högsbo-Sisjön?

Det är strålande sol och högsommarvärme i Göteborg när vi besöker Camilla Nyman och Göteborg & Co för att prata om besöksnäringens vikt för staden och regionen. Nästan reflexmässigt går tankarna till turism, skaldjur och andra schabloner i solskenet.  Men besöksnäringen rymmer otroligt mycket mer. Och just här, mitt på evenemangsstråket med hotell, nöjespark, Svenska Mässan, Kongresshallen och flera arenor ligger Göteborg & Co och pusslar samman alla bitar för att Göteborgsregionen ska utvecklas på bästa sätt.

  • Vi har en klar strategi för utvecklingen och var vi befinner oss både nationellt och internationellt, berättar Camilla. Vi står på flera olika ben som tar oss dit och alla behövs för att Göteborg ska stå stabilt och locka både forskare, företagare och kompetenta människor. Och dessutom vara attraktivt för turister och oss som redan bor här. Allt hör ihop.

Jakten på talanger

Konkurrensen om duktiga människor är hård idag. Här gäller det att ligga i framkant för att locka till sig kompetens.

– Vår utmaning handlar mycket om att vara en attraktiv stad för eftertraktade talanger, säger Camilla. Genom att arbeta tillsammans med näringslivet, universiteten och forskningen har vi hittills lyckats bra, och drar till oss allt fler stora kongresser.

I skrivande stund pågår en internationell Stroke-kongress med 4 300 deltagare på Svenska Mässan och det finns ett antal större kongresser inbokade

– Vi jobbar just nu så långt fram som både 2023 och 2024, berättar Camilla.

De stora mötena är en viktig plattform för att visa hur mycket samlad kompetens det finns i Göteborg. Med både framstående forskning, ett spännande företagsklimat och samtidigt en enkel och spännande stad att leva i. Med allt detta hoppas vi locka nya duktiga invånare.

Varje år bjuder Göteborg & Co in runt 200 journalister från hela världen för att sprida bilden av Göteborg. Staden visas och bolaget presenterar tankar och mål för stadsutvecklingen, och hur man jobbar för att nå dit.  Allt från kultur, restauranger och klubbar till de stora evenemangen och forsknings-  och näringslivssatsningarna.

  • Vi är och beskrivs ofta som en cool underdog i sammanhanget, berättar Camilla. Och vi gillar att jobba under den beskrivningen. Internationellt sett är vi en liten stad men kompetensen och professionalismen är stor. Vi har dessutom den unika fördelen av att ha stora mötesplatser och arenor mitt i centrum och en internationell flygplats 25 minuter bort.

Evenemang

Göteborg & co arbetar också med flera större evenemang tillsammans med olika arrangörer och underleverantörer.  Stora konserter, Volvo Ocean Race och Nordea Masters är ett axplock ur sommaren 2018.

  • Kulturkalaset med EuroPride ger oss möjlighet att visa vår värdegrund om allas lika värde, säger Camilla. Årets kalas innehåller både den stora Pride-paraden och avslutas med Culture Club o Boy George på Götaplatsen. Det blir mäktigt! Vi ser en ökning av deltagarevenemang som Göteborgsvarvet som ytterligare ett exempel.  Varvet ökar varje år, både i antal deltagare och antal dagar.

 

En testplattform för ny teknik

Via evenemangen och mötena kan nya innovativa lösningar för näringslivet testas.  Under Volvo Ocean race i juni och Nordea Masters i augusti kommer det att användas en ny eldriven ledbuss för att transportera besökare. Ett samarbete mellan Göteborgs Stad, forskare och näringsliv.

– Bussen är en del av vårt hållbarhetsarbete och göteborgarna får bli testpiloter för nya produkter och ny teknik. En härlig visualisering av hur alla är viktiga och hör ihop i vår stadsutveckling, menar Camilla.

Politikerna ställer sig bakom målbilden.

Innan vårt besök har Camilla precis avslutat ett möte med stadens ledande politiker och hotellnäringen. Hon berättar med entusiasm om stadens program för besöksnäringen som Göteborg & Co tagit fram och kommunfullmäktige antagit.  Målet är att dubblera turismen till 2030.

– Det är första gången fullmäktige ställer sig bakom målbilden på detta sätt, och det känns förstås väldigt bra för de stora koncernerna i regionen. Nu kommer de våga fortsätta att satsa här. Nu vet de att oavsett vilken politisk majoritet som styr kommunen framöver, kommer planen att följas.  Och detta har förstås en enorm betydelse när det gäller rekryteringar, forskning och arbetstillfällen.

Passion för stadsutveckling

  • Det här är ett speciellt arbete som jag brinner starkt för, säger Camilla. Speciellt i den meningen att vi ju äger inte produkten vi arbetar med. Intäkterna hamnar inte hos oss. Utan vår drivkraft och passion är att forma Göteborg till en spännande stad, gynnsam för företagare, forskare, universitet, näringsliv, turister och inte minst för alla oss som bor här.  Genom stora möten och stora evenemang tillsammans med hög tillgänglighet och bra kommunikationer mot resten av världen räknar vi med att kunna nå målet av en fördubbling av besöksnäringen 2030.