Hur påverkas vår kropp av en stillasittande vardag?

Publicerat den 6 juli 2017

Vi vet alla att det är nyttigt att röra oss regelbundet. Men ändå är många av oss alldeles för stillasittande. Vi kanske tränar något pass i veckan och däremellan sitter vi. I bilen, i soffan, på kontorsstolen.  

De negativa effekterna av för lite rörelse är ett av dagens största samhällsproblem och kostnaderna för dem ökar.  Trots att vi har kunskapen om vikten av att röra på sig känns följderna av motsatsen kanske diffusa?  Vi ska här ge konkreta fakta på vad som händer om vi inte tar hand om oss via vardagsmotion. Hur gör vi för att hålla ett helt liv?

 

Att vara stillasittande ger effekter på rörelseorganen genom svaga muskler, skört skelett och dålig rörlighet, koordination och balans. Det påverkar ämnesomsättningen och leder till övervikt, diabetes, högt blodtryck, förhöjda blodfetter och hjärtkärlsjukdomar. Ett liv med för lite rörelse kan också ge förstoppning/tarmfickor, cancer, bristande välbefinnande, ökad stresskänslighet. Låter inte så muntert eller hur?

Har rörelseorganen påverkats för mycket tar vi sedan med oss vårt negativa rörelsemönster in i övrig aktivitet under dagen. Och det i sin tur leder till ytterligare felbelastning och vi riskerar att få ont. Och rör oss ännu mindre, med ytterligare negativa effekter som följd.

Fötterna går utåt när vi promenerar
Allt hör ihop. Vinklar du dina fötter utåt när du går? Det beror på att rumpmusklerna har tappat styrkan och vi får svårt att aktivera rumpan när vi går. Det i sin tur leder till att det blir en annan belastning i nedre delen av ryggen, eftersom höften inte kan hållas på plats och ofta blir sned.

 

Vi börjar att lyfta fel
När rörligheten har minskat radikalt i kroppen och vi tappar stabilitet i bålen, leder det i sin tur att vi använder kroppen på fel sätt och vi får ryggskott, ryggsmärtor, diskbråck osv.

 

Vi tappar hållningen när vi tränar
Har vi redan minskad styrka i kroppen kan vi inte aktivera så många muskelgrupper som vi vill när vi tränar. De muskler som redan är starka blir ännu starkare, och de delar som är stela blir ännu stelare. Det blir svårt att nå maximal kapacitet och en funktionell kropp.

Tips för att hålla sig frisk och stark
Vi vill nog alla egentligen undvika den här negativa spiralen och det finns små enkla medel som radikalt förändrar förutsättningarna. Du har förmodligen hört dem förut, men kanske ser du dem i nytt ljus efter att ha läst ovanstående.

Rör på dig med jämna mellanrum. Ta små mikropauser på kontoret. Ta trapporna istället för hissen. Var delaktig I barnens aktiviteter eller hitta egna aktiviteter dagligen. Hitta en form av aktivitet och rörelse som passar just dig. Det viktiga är att den blir av.

Sommaren är en fantastisk tid på året och en härlig möjlighet att aktivera sig. Sol (förhoppningsvis) och inga väckarklockor som stör. Ut och promenera, be någon filma hur du går och se hur din kropp ser ut i rörelse. Har du en rak linje från anklar upp till öron? Kan du aktivera din rumpa och din mage?

Kontakta gärna Fustra för att återställa balans och styrka i kroppen. Du kanske kan höra med ditt företag om de är villiga att satsa på hela sin personals välmående genom organiserad träning för att minska sjukskrivningar och få friska och starka medarbetare?

Läs mer om varför vi måste aktivera oss och magin med mikropauser: http://www.balansverkstan.se/magiska-mikropauser/

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone