Morgonen den 12e september blev en fördjupning i något de flesta av oss ser som en drog.
Eller, ser och ser? En drog man förslavas under förnekar man. Under alla omständigheter så har alla en åsikt om, vad som i dagligt tal benämns som, Sociala Medier.
Det kan låta; ”Nej – sånt har jag inte tid med – men det är 56 procent svenskar som numera, dagligen använder sociala nätverk. Det är dubbelt så många som 2010.
Den 4 februari 2004 lanserades Facebook. Vid den tiden hade 68 procent en internetuppkoppling i hemmet. Smarta mobiler hade inte kommit ut på marknaden än. Idag använder 64 procent av befolkningen i Sverige Facebook. En ny rapport visar att antalet internetanvändare i världen passerat fyra miljarder. Det innebär att mer än hälften av alla människor är uppkopplade.
Så det är uppenbart att det för väldigt många företag och organisationer, har blivit väldigt viktigt att ha en strategi för hur man når sina målgrupper via dessa plattformar. Sarah visade sig definitivt vara kvinnan för uppdraget att upplysa oss. Efter flera år som föreläsare, inspiratör och utbildare i digital varumärkesbyggnad arbetar Sarah numera som Head of Social på SKF. Det vill säga; strategiskt ansvarig för närvaron i sociala medier för ett av Sveriges största varumärken. SKF har närvaro på 130 marknader runt om i värden – det säger sig självt att 130 marknader responderar olika på ett och samma meddelande. Får du någon gång möjlighet att lyssna på Sarah – ta den.
Text: Måns Löfgren