Scandinavian Invitation – en golffest fylld med positiva kundupplevelser

Posted on sep 19, 2019

En av årets viktigaste idrottshändelser för den sportintresserade inträffar i sommar, för andra året i rad, i Göteborg och på Hills Golf & Sports Club. 

Den anrika Europatourtävlingen Scandinavian Invitation spelas här 22-25 augusti, men är så mycket mer än en internationell golftävling. Det är också en möjlighet för företag att synas i en neutral miljö och visa sin samsyn på idrottens värdegrunder.

– Paketeringen ett företag får genom Scandinavian Invitation blir den optimala mötesplatsen för att vårda, skapa och stärka viktiga relationer med kunder, anställda och leverantörer, säger Henrik Hilford, kontakt för tävlingens affärsnätverk. Våra partners har högt ställda förväntningar på effekten av deras investering, vår uppgift blir därför att skapa de absolut bästa förutsättningarna.

Tre nivåer av rättigheter till tävlingen

Ett företag som väljer att vara en del av Scandinavian invitation, får tillgång till en gemensam plattform där partnerskapet går ut på att i olika grad associeras med tävlingen. Hur involverad man vill vara väljer man själv utifrån tre olika nivåer, där graden av exponering både på plats och i TV-sändningarna skiljer sig åt.

– Tävlingen har under många år haft en titelsponsor med ett starkt varumärke. I år sker en förändring när Europatouren själva driver tävlingen. Det gör eventet mer ”neutralt” och därmed ökar attraktionskraften för många företag, förklarar Henrik Hilford Brander. Vi vet även att golf är en generationsöverskridande sport, och anses ”ren”. Den ligger därmed mycket nära många företags ideal och kundgrupper.

Seminarium en viktig sidoaktivitet

Parallellt med tävlingen arrangerar Scandinavian Invitation även flera relationsbyggande sidoaktiviteter. På årets agenda står bland annat ett välbesökt seminarium på temat hållbarhet, för affärsnätverkets medlemmar.

– Vi inleder torsdagen med en gemensam heldag på golfbanan där vi följer tävlingen på första parkett, för att sedan avrunda på det officiella hotellet med ett seminarium kallat ”People, Planet, Profit”. Idag inser vi det nödvändiga i ett hållbart sätt att arbeta och samtidigt verka i ett modernt samhälle med lönsam produktion och vinstgivande företag. Företag från motorindustrin samarbetar med matbranschen och hotellnäringen för att ge några exempel, berättar Henrik. Vi tittar också på vad digitaliseringen gör med människor, företag och samhälle. Allt kokas ner till hållbarhet och dess tre ben, vilket också är temat för seminariet.

Plattform föder nya drömmar 

Scandinavian Invitation fokuserar mycket på möten mellan människor där golf på högsta nivå är utgångspunkten.

– Vi ger alla besökare fyra dagar med spännande möten. Tävlingen är inte bara för företagaren som är där för att exponera sitt varumärke. Vi erbjuder även en plattform där barn och ungdomar får inspireras av sina idoler inom golfen på nära håll. Att skapa förutsättningar för att nya drömmar kan födas, är extremt häftig och mycket kärnan i vad tävlingen står för, menar Henrik Hilford Brander.

Faktaruta Scandinavian Invitation
Europatourtävling som i år spelas för 30 gången.
Ca 45 partners deltar tävlingens företagsnätverk.
Årets spelplats: Hills Golf & Sports Club
Kontakt: henrik@wedosports.se
www.scandinavianinvitation.se

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone