FrukostAkademien 25 november: Effektiv säljmetodik inom områdena kommunikation, kundbemötande och försäljning i komprimerad form. Ett utdrag ur MARY Kommunikations utbildning av Magnus Rydeving.
Lars Holst, föreningens kanslichef, hälsade 140 personer välkomna en ganska regntung novembermorgon den 25:e november. Ämnet för dagen var kompetens. Genom enkät har det kommit föreningen till kännedom att man tycker att kompetenshöjning är något som föreningen skall ägna sig åt. Med anledning av detta presenterades Kompetensakademien. Ett utbildningsforum i halvdagsformat där nätverket av konsulter skall användas. Frukostakademien blev en försmak av detta. Läs mer här.
Magnus Rydeving från MARY Kommunikation gav oss ett utdrag från sin utbildning; Effektiv Säljmetodik inom områdena, kommunikation, kundbemötande och försäljning. Vi fick lära oss att berömma varandra och inte minst berömma våra kunder – eftersom man vill göra affärer med de man tycker om. Vi gillar de som gillar oss. Magnus startade med att i likhet med Christer Olsson, ta död på myten att den personliga försäljningens död. Det blev alltså fokus på det slutgiltiga mötet med kunden som fortfarande ofta sker sker fysiskt.
Vi skall inte prata oss bort från affären. Motiverande samtalsmetodik ger kunskapen om att tala är silver och tiga är guld. Ställ frågor. Gilla tystnaden. Undvik att ge råd oombedd eftersom det är förtroendenedbrytande. Strax före nio var vi 140 stycken som lämnade Arkipelagens Ljusgård som något bättre säljare och tillfreds med en bra frukosstund.