Som en utveckling av FrukostAkademien välkomnade Högsbo-Sisjö Företagarförening och Arkipelagen ett 50-tal deltagare till den första KompetensAkademien. 

En fullsatt och fullspäckad förmiddag med syfte att ge inspiration, nya kontakter och handfasta verktyg till framgångsrik försäljning.

KA

– Vi har undersökt vilka ämnen som önskas och just försäljning stod högst på listan, berättar Lars Holst, kanslichef på företagarföreningen.

Två” successtories” serverades tillsammans med frukost. Tomas Solin, vd på Salming Sports berättade hur de lyckats konkurrera med multinationella företag som Nike, Adidas mfl. Genom att smart och genomtänkt använda sig av sociala medier och sin egen webb har företaget lyckats ta stor plats på marknaden utan att behöva köpa massor av dyrt medieutrymme.

– När vi bytte fokus och började kommunicera med slutkonsumenten istället för inköparna lyfte det, berättar Tomas Solin.

Daniel Johnsson från Exertis Captech arbetar med bolagsbyggande inom IT . Även Daniel anser att vägen till framgång går via relationer. Bra service ger försäljning. Ha roligt, skapa engagemang hos medarbetarna och behåll fokus på det du är bäst på.

– Människorna gör skillnaden, menar Daniel.

Frukosten avslutades med ett säljtest där du fick din egen säljprofil. Hur fungerar just du i en säljsituation?

Nya kunskaper och erfarenheter
I gemensamma diskussioner och lättsamt mingel rörde sig sedan deltagarna mellan olika föredrag och diskussioner. Konkreta tips för att lyckas med sin försäljning och affärsutveckling förmedlades och egna erfarenheter delades med nya och gamla affärskontakter.  I spelet ”Hur skulle du säga? fick man sedan jämföra sin egen uppfattning med andras i olika säljsituationer. Stämmer det du tror du förmedlar med det andra uppfattar? En spännande avslutning innan en mingellunch rundade av premiären på KompetensAkademien.

– Håll utkik efter nästa och kom gärna med förslag på ämnen, uppmanar en nöjd Lars Holst.