Så här i jultider görs ofantliga mängder av konsumentinköp. Dessa innebär relativt små transaktioner i stora, stora mängder. Det innebär också möjligheter för bedrägligt lagda människor och därmed risker för oss icke bedrägligt lagda. HS-Nytt beslutade sig för att gräva lite i säkerheten kring detta och vände oss till SEB:s Andreas Löf kontorschef Sisjön.

Vad gör SEB för att öka säkerheten?
Vi följer hela tiden utvecklingen på området och utvecklar våra säkerhetslösningar löpande. Vi har jobbat mycket för att få till säkra lösningar som samtidigt är enkla för kunderna att använda. För inloggning och signering i internetbanken har vi numera tre lösningar; digipassen, BankID på kort samt Mobilt BankID. Alla ger en hög säkerhetsnivå för internetbanken. BankID är en bankgemensam säkerhetslösning som samtliga banker anser är såväl säker som enkel att använda. Kunderna kan också använda BankID som ID-lösning på flera ställen på internet, som till exempel Skatteverket och Försäkringskassan.

Skydda dig mot internetbedrägerier
Vi informerar löpande kunderna via vår webbsajt om hur de bäst agerar för att vara säkra på internet. Det handlar om virusskydd, brandväggar och hur man ska agera – t ex att aldrig låna ut sin dosa eller ge någon sin pinkod, inte ens till någon i familjen. Ett bra råd är att man agerar med försiktighet på nätet, och funderar en extra gång när man besöker helt nya sajter eller sajter där man kan misstänka att kontrollen inte är den allra bästa.

Det är mycket viktigt att veta att banken aldrig skickar ut mejl eller ringer upp våra kunder och ber om att få inloggningsuppgifter eller koder. Så blir man kontaktad ska man INTE ge ut några sådana uppgifter även om personen ifråga verkar både påläst och agerar trevligt. Man ska heller aldrig klicka på en länk i ett mejl för att komma till en sajt – en generell säkerhetsregel på internet.

Ytterligare ett råd som vi vill ge våra kunder är att vara vaksam när man är aktiv i sociala medier. Till exempel har kapningar av Facebookkonton blivit allt vanligare och det gör att man kan bli utsatt för bedrägeriförsök av personer som ser ut att vara ens vänner. Återigen – lämna aldrig ut känslig information som koder eller inloggningsdetaljer till någon, inte ens dina närmaste vänner eller din familj.

Vad gör SEB för att bekämpa kortbedrägerier?

  • Alla våra Visa- och MasterCardkort i Norden är utrustade med chip
  • 3DSecure på våra Visa- och MasterCardkort vid handel på internet
  • Nya kort sänds inaktiva till kunderna som sedan aktiverar dem
  • Vi använder sofistikerade säkerhets- och övervakningssystem