Apotek Hjärtat strävar efter att ge kunderna bättre hälsa och större välbefinnande. Att följa kunderna på vägen och göra resan så bra som möjligt. Hjärtat vill hjälpa till med såväl stora som små frågor kring läkemedel, hälsa och välbefinnande. Det gör man genom ett brett produktutbud, utvecklade tjänster och personlig rådgivning. Det skall vara enklare att vara kund hos Apotek Hjärtat genom att komma in på ett av apoteken, ringa kundservice eller besöka webbplatsen för att handla apoteksvaror. Man vill möta kunden på deras villkor.

Ett apotek i Högsbo
– Vi har nu funnits i fem år på 421 och jag vill beskriva min arbetsplats som hemtrevlig, full med glädje och energi och med mycket skratt, berättar Parvin som är egenvårdsansvarig. Det är många saker som jag tycker är utmärkande för oss. Exempelvis tillgängligheten med generösa öppettider, 8- 22 alla dagar. Det breda sortimentet samt möjligheten till att göra kompletterande distansbeställningar, då varorna i många fall går direkt hem till kundens brevlåda. Vi är utbildade till apotekare, receptarier eller apotekstekniker. Det innebär trygg rådgivning hos oss, berättar Parvin Morayan.

Kort historik
Resan startade i februari 2010 då Apotek Hjärtat-skylten sattes upp på 206 apotek över hela Sverige. Sedan dess har 130 nya apotek startats eller förvärvats. År 2015 köpte ICA Sverige AB Apotek Hjärtat som då slogs samman med ICAs tidigare ca 90 st Cura apotek. Företaget har starkt bidragit till att människor har fått närmare till ett apotek och bättre öppettider. Många av företagets nästan 3 000 anställda har fem års högskoleutbildning 

Snabbfakta
• Grundat: 2009
• Antal apotek: Fler än 390
• Nordligast: Kiruna
• Sydligast: Trelleborg
• Antal medarbetare: cirka 3 000
• Ägare: ICA Gruppen AB

Text
Måns Löfgren

apoteket