Fustra – träning för kontorsfolk

Posted on jan 4, 2018

Vi får bara en kropp under vår livstid, åtminstone vad vi vet. Därför behöver vi ta hand om den, såklart. 

Vi möter dagligen personer med olika typer av smärtor och olika typer av önskemål. Att få följa deras utveckling och framgångar är det som gör att vi älskar det vi gör.

Vi brinner för att få bidra till att människor får ett ökat välmående för att exempelvis kunna leka med sina barn eller barnbarn på golvet utan att känna sig stel. Andra vill bli bättre på golf, bygga upp sin styrka, tappa några kilon här och där, eller bli av med smärta i axlar och nacke. Träning behöver vara roligt i längden och du som tränar behöver se resultat för att hålla motivationen uppe.

Bryta onda cirklar
Många som går på gym idag men många känner inte att de får önskade resultat. I stor utsträckning beror det på att du själv inte ser från alla vinklar när du tränar. Det är oerhört svårt att korrigera en höft som är något sned, eller en axel som gärna åker fram i överkroppsövningar, när du står framför en spegel och ser dig själv framifrån. I värsta fall kan det leda till att en smärta eller begränsning i kroppen förvärras. De muskler som redan är starka, blir ännu starkare och de som är svaga försvagas ytterligare. Obalansen i kroppen ökar.

Att träna eller icke träna
Vi har länge sett resultaten av fysisk träning hos våra kunder och för några år sedan bestämde sig forskningsinstitutet i Finland för att forska på Fustrametoden för att få fram hur den kan hjälpa människor att bli av med smärta i axlar och nacke. I undersökningen deltog 175 kontorsarbetande kvinnor och män, som hade haft återkommande nack- eller ryggbesvär. Ungefär hälften hamnade i träningsgruppen och hälften i kontrollgruppen. Träningsgruppen fick personlig coaching i muskelträning två gånger i veckan under tio veckors tid. Därefter fick de fortsätta träningen på egen hand. Överansträngning av nack- och skulderpartiet minskade märkbart efter tre månader i träningsgruppen till skillnad mot kontrollgruppen. Inverkan var ännu märkbar efter tolv månader.

Vänd spiralen
Vår kropp är skapt för att röra på sig, inte för att sitta stilla framför en dator eller liknande åtta timmar om dagen, för att sedan komma hem och sätta sig ytterligare några timmar i soffan. Det blir en negativ cirkel.

Genom Fustrametoden skapas en positiv cirkel. En god kroppsbalans genom träning bidrar till god sömn, ökad energinivå och bättre koncentrationsförmåga.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone